2013 - Heko groeit mee met ontwikkeling Staedion

Home > Nieuws > 2013 - Heko groeit mee met ontwikkeling Staedion

Heko werkt al jaren voor woningcorporatie Staedion. Manager Onderhoud Corné van Eijk van Staedion vertelt over deze samenwerking en over nieuwe ontwikkelingen en inzichten binnen Staedion, waarbij Heko prima aansluit. Corné van Eijk: ‘Staedion heeft zo’n 35.000 woningen in Den Haag en omgeving, verdeeld over 480 clusters. In het verleden waren we sterk gericht op het bouwen van nieuwe woningen, maar in de huidige omstandigheden kijken we vooral naar aanvullend onderhoud en/of ingrijpende woningverbeteringen. Deze inhoudelijke ontwikkelingen vragen ook nieuwe stappen van de organisatie; Staedion zit dus in een veranderproces. Eén van de manieren waarop we dit proces vormgeven is via het inzetten van 31 vrijwillige, interne ambassadeurs. Zij verdiepen zich onder andere in de manier waarop we de klant zo veel mogelijk een ‘thuisgevoel’ kunnen geven.’

Duurzaamheid in materialen en relaties

‘Duurzaamheid is voor ons heel belangrijk. Ten eerste omdat we geloven in investeren voor de langere termijn. We gebruiken bijvoorbeeld liever goede materialen bij de bouw, zodat er later minder onderhoud nodig is. ‘Investeren aan de voorkant’, noemen we dat. Daarnaast kiezen we ook voor energie-oplossingen die het milieu minder belasten. Op ons kantoor aan de Klopperman hebben we al zonnepanelen geplaatst. En ook voor onze woningen werken we aan energie-oplossingen, omdat we ook de woonlasten voor onze huurders omlaag willen brengen.

Verder geloven we ook in duurzaamheid met betrekking tot onze externe relaties. In 1998 zijn we gestart met prestatie-afspraken met dertien partners, dit was de pioniersfase. Dit aantal is in de jaren daarna teruggebracht tot het huidige aantal van zeven vaste contract-partners (co-partners), waaronder Heko. Het Handboek Prestatiegericht Onderhoud vormt hierbij ons uitgangspunt, we hebben hierin onze werkwijze, procesbeheersing, instructies en de inzet van ontwikkelde instrumenten gestandaardiseerd. Dat schept helderheid naar alle partijen toe.’

Prestatiecontracten

‘Grofweg zit het zo dat in Nederland zestig procent van de corporaties kiest voor het benutten van de ‘mogelijkheden van het moment’. De andere veertig procent van de corporaties – waaronder de afdeling Planmatig Onderhoud van Staedion – kiest voor prestatiecontracten: zij maken afspraken met hun vaste co-partners die ervoor zorgen dat verschillende soorten onderhoud goed op elkaar afgestemd en precies op tijd worden uitgevoerd.

Tussen de verschillende momenten van standaardonderhoud doet het VAC (Verf Adviescentrum) een audit; als niet op alle punten een voldoende wordt gescoord, dan moet de leverancier eerst deze gebreken voor eigen rekening herstellen vóór hij met de volgende onderhoudsronde start.

Wij hebben nu de verschillende onderhoudsprojecten nog verdeeld over onze co-partners, maar in de toekomst wil ik het onderhoud onderling inwisselbaar maken. Op die manier kunnen de aannemers elkaars werk bekijken, onderling monitoren en daardoor ook weer van elkaar leren. We maken nu nog onvoldoende gebruik van elkaars talenten, vind ik. Dus dat wil ik graag nog verder ontwikkelen.’

Veel efficiënter

‘Een prestatiecontract is nooit een eenzijdig verhaal; we stellen dit altijd op in overleg met onze co-partners. Hierdoor dragen we ook samen de verantwoordelijkheid. Dit opstellen en vastleggen van afspraken is een investering, want natuurlijk kost dit tijd. Maar die verdienen we dubbel en dwars terug: als alles vastligt, weet iedereen namelijk precies waar hij aan toe is. Er is dan dus door de jaren heen veel minder overleg nodig. Wij hebben daardoor ook minder mankracht nodig om het onderhoud te monitoren en aan te sturen. Daarnaast is dankzij de heldere afspraken de achteruitgang van ons vastgoed beter te voorspellen, zodat de kosten ook op dat punt beter beheersbaar worden.

Uit analyse is gebleken dat de kosten van herhalingsprojecten gemiddeld ruim elf procent en gecorrigeerd op onderhoudskostenstijging zelfs 31 procent lager uitvallen. Conclusie is dan ook dat prestatiegericht werken voor Staedion absoluut goedkoper uitpakt!’

Cont(r)act met Heko

‘Heko voert al sinds 2002 onderhoud uit aan het houtwerk in onze gevels en is daarmee één van onze zeven co-partners. Ik merk dat Heko zich steeds duidelijker profileert en dat is prima! Het is een bedrijf in ontwikkeling, net als wij. Samen kijken we hoe we ons co-partnerschap kunnen verdiepen en stemmen we onze organisaties hierop af. Zo is het niet uitgesloten dat Heko in de toekomst vanuit het planmatig onderhoud niet alleen meer het hout in onze gevels zal onderhouden, maar het totale gevelonderhoud gaat verzorgen; dus ook bijvoorbeeld metselwerk en glas. Op die manier hoeft er per gevel maar eens in de zeven jaar een steiger te worden opgebouwd en worden alle werkzaamheden in één keer uitgevoerd. Dat is prettig voor Heko en voor ons, maar zéker ook voor onze klanten!’

Heko-kwaliteit

‘Onze ervaringen met Heko zijn heel goed: Heko is absoluut betrouwbaar en levert goede prestaties. En wat wij ook zeer waarderen, is dat ze heel eerlijk zijn. Als wij bijvoorbeeld een opdracht met een deadline hebben en Heko ziet dat dit niet haalbaar is binnen hun planning, dan zullen ze dit altijd aangeven. Ook daarin zijn ze echt onderscheidend.

Kortom, Heko is een heel prettige partner, met goede vakmensen die kwaliteit leveren. En dat blijkt ook wel uit de eindejaarsmetingen die we door het VAC laten uitvoeren: Heko eindigt de laatste jaren steeds in de top drie. Dat is voor ons dan weer een reden om ze nog meer te betrekken bij nieuwe projecten, bijvoorbeeld door ze in de toekomst ook eens een ‘combinatiepakket’ te laten uitvoeren.’

Corné van Eijk sluit het gesprek af met een beslist: ‘Ik kan Heko absoluut aanbevelen!’

Terug naar overzicht

Inloggen

Dit gedeelte is beveiligd, u dient in te loggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten? Klik hier

Wachtwoord vergeten

Dit gedeelte is beveiligd, u dient in te loggen
Vul uw gebruikersnaam of e-mail in om uw wachtwoord te herstellen